Τετάρτη, 22 Αυγούστου 2012

«Τρίγωνο του Διαβόλου» υπάρχει και στο… Αιγαίο!

Έτσι το ονόμασαν Τούρκοι ερευνητές (“Seytan Ucgeni”) και το τοποθετούν σε μια άκρως ευαίσθητη από γεωπολιτική οπτική γωνία περιοχή
 Όλοι μας γνωρίζουμε το πασίγνωστο παγκοσμίως «Τρίγωνο του Διαβόλου» (πιο γνωστό σαν «Τρίγωνο των Βερμούδων»), που βρίσκεται έξω απ’ τις ΗΠΑ.
Πρόκειται για μια περιοχή που έχει μείνει στην ιστορία του μυστηρίου σαν «στοιχειωμένη»: εξαφανίσεις αεροπλάνων στον εναέριο χώρο της και ναυάγια πλοίων στα χωρικά της ύδατα την έχουν μετατρέψει σε κάτι σαν «περιοχή-φάντασμα», έτσι ώστε να μην είναι καθόλου λίγοι όλοι εκείνοι που φοβούνται να περάσουν καν από εκεί!

Μάλιστα κάποιοι πιστεύουν ότι εκεί ακριβώς είναι που βρίσκεται βυθισμένη η παράξενη ήπειρος που χάθηκε στο μακρινό παρελθόν, η Ατλαντίδα… «Τρίγωνο του Διαβόλου» όμως… υπάρχει και στο Αιγαίο!
Έτσι το ονόμασαν Τούρκοι ερευνητές (“Seytan Ucgeni”) και το τοποθετούν σε μια άκρως ευαίσθητη από γεωπολιτική οπτική γωνία περιοχή: με κορυφή την μικρασιατική πόλη του Τσεσμέ (την αρχαία Τροία) και με δύο κάτω γωνίες την θαλάσσια περιοχή νοτίως της Χίου και τον κόλπο του Σιγατζίκ αντιστοίχως.
Δύο πράγματα έχουν ειπωθεί για το μυστηριώδες αυτό σημείο του ανατολικού Αιγαίου πελάγους. Πρώτον, ότι είναι ένας χώρος γεμάτος κυριολεκτικά από πετρέλαια! Και, δεύτερον, ότι από εδώ ουσιαστικά ξεκίνησε η κρίση των Ιμίων τον Ιανουάριο του 1996, που παραλίγο να οδηγήσει τις δύο χώρες σε πολεμική αναμέτρηση… Ειδικότερα οι Τούρκοι φαίνεται πως γνωρίζουν κάποια πράγματα περισσότερα από όλους τους άλλους (και από εμάς τους Έλληνες) σχετικά με την αινιγματική αυτή περιοχή.
Δεν είναι έτσι καθόλου συμπτωματικό το μεγάλο τους ενδιαφέρον επί σειρά πολλών ετών για τον χώρο αυτό, με μια τάση να πραγματοποιήσουν σχετικές έρευνες εκεί.
Έρευνες που βέβαια θα γίνονταν για την επίλυση των ερωτημάτων που βασανίζουν τους ερευνητές, αλλά και έρευνες για την ύπαρξη ή όχι πετρελαϊκών κοιτασμάτων στην περιοχή…
Αυτά από μόνα τους δείχνουν και την μεγάλη όντως γεωστρατηγική σημασία του «Τριγώνου του Διαβόλου» του Αιγαίου πελάγους! Το καλοκαίρι του 2000 οι Τούρκοι έκαναν το πρώτο βήμα!
Την ώρα που στην Ελλάδα μακαριζόμασταν από την επικείμενη τότε είσοδό μας στον εφιάλτη του ευρώ (που θα έχει στα σίγουρα δραματική κατάληξη για την Ελλάδα…), στην Τουρκία προσπαθούσαν να ανασυγκροτήσουν την οικονομία τους, αλλά και την εθνική τους συνείδηση.
Μέσα σ’ αυτά τα όρια προέβησαν και στις έρευνες που έκαναν στο «Τρίγωνο του Διαβόλου», όταν μια ειδική ερευνητική ομάδα του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Θαλάσσιου Βυθού της Τουρκίας έσπευσε εκεί, προκειμένου να κάνει τις απαραίτητες κινήσεις.


Το πλοίο που χρησιμοποίησε για τον σκοπό αυτό ήταν αμερικανικό: το “Millawanda” από το Τέξας των ΗΠΑ… Κι αυτό σίγουρα λέει πολλά, αφού είναι βέβαιο πως πίσω από τις τουρκικές επιδιώξεις υπήρχαν αμερικανικά πετρελαϊκά συμφέροντα, που θα μοίραζαν αργότερα τα κέρδη με την τουρκική κυβέρνηση. Αν και η μυστικότητα που επικράτησε τότε από τουρκικής πλευράς ήταν μεγάλη, παρ’ όλα ετούτα βγήκαν στο φως της δημοσιότητας μερικά στοιχεία (εδώ στην Ελλάδα π.χ. έβγαλε πρώτος κάποια πράγματα ο ερευνητής-τουρκολόγος Νίκος Χειλαδάκης).
Έτσι μάθαμε ότι οι σχετικές έρευνες έγιναν υπό την αιγίδα του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού και τις επόπτευε ο Γκιοκχζάν Μποζκουρτλάρ, ως εκπρόσωπος του τουρκικού Δημοσίου.
Βγήκαν και μερικά επίσημα ανακοινωθέντα (σίγουρα υπήρξαν και… ανεπίσημα!), από τα οποία προκύπτουν κάποια σημαντικά στοιχεία. Προκύπτει πρώτα απ’ όλα πως στον βυθό του «Τριγώνου του Διαβόλου» υπάρχουν συνολικά ούτε ένα ούτε δύο, αλλά 12 ναυάγια!
Αυτά όλα έχουν από μόνα τους σημαντικότατη αρχαιολογική αξία και αφορούν πλοία της αρχαίας και της βυζαντινής περιόδου.

Τα περισσότερα από αυτά ήταν μεταξύ του 4ου και του 7ου μ.Χ. αιώνα, αλλά ένα ή δύο ήταν με βεβαιότητα από την π.Χ. εποχή.
Το επίσης σημαντικό ήταν η διαπίστωση – που την βεβαίωνε ο διευθυντής ερευνών της ερευνητικής αυτής ομάδας Τουφάν Τουρανλί – πως μερικά από τα ναυάγια ήταν κυριολεκτικά ανεξήγητα: υπήρχαν συγκεκριμένα κάποια σκαριά καραβιών, τα οποία έδειχναν να είναι χρονολογικά παλαιότερα, πλην όμως έδειχναν να έχουν και στοιχεία πολύ νεώτερης ναυτικής τεχνολογίας! Αυτό υπήρξε ένα σημείο που η τουρκική ερευνητική ομάδα δεν κατάφερε να «αποκρυπτογραφήσει». Τα ναυάγια αυτά, πρέπει να σημειωθεί, βρίσκονται σε βάθος που φτάνει έως και τα 36 μέτρα και τα πιο πολλά πλοία ήταν εμπορικά: αυτό προέκυψε από το φορτίο τους, που ήταν βασικά αντικείμενα εμπορικών συναλλαγών που γίνονταν στον χώρο του Αιγαίου (Μικρά Ασία, μητροπολιτική Ελλάδα και νησιά).

Πλήθος νομισμάτων διαφόρων εποχών βρέθηκε επίσης, ενώ υπήρχαν και πάρα πολλοί αμφορείς και πιθάρια που περιείχαν βασικά τρόφιμα.
Εκείνο που προξενεί μεγάλο ερευνητικό ενδιαφέρον στην περίπτωση είναι ένα ναυάγιο, που δεν ήταν εμπορικό, αλλά στρατιωτικό.
Στο ναυάγιο αυτό γίνεται λόγος ότι βρέθηκαν μυστικά όπλα, άγνωστα στην συνηθισμένη στρατιωτική τεχνολογία, τα οποία και πιθανώς μεταφέρονταν στην μεσαιωνική περίοδο στην Κωνσταντινούπολη, προκειμένου να ενισχύσουν το βυζαντινό ναυτικό (που ήταν παντοδύναμο) ακόμα περισσότερο… Η διαπίστωση της τουρκικής ερευνητικής ομάδας ήταν ότι τα ναυάγια αυτά οφείλονται σε ισχυρά υποθαλάσσια ρεύματα που είναι όμως ασυνήθη και «υπακούουν» σε κάποια παράξενη μορφή ενέργειας.

Από πού ακριβώς προέρχεται αυτή η ενέργεια δεν είναι ακόμα γνωστό. Παραμένει ένα μυστήριο από τα πολλά που κρύβει το Αιγαίο πέλαγος.
Οι έρευνες κράτησαν και τον Σεπτέμβριο του 2000, με άγνωστη την συνέχεια.
Πάντως εκείνο που έχουν να θυμούνται όσοι συμμετείχαν στις ερευνητικές διαδικασίες, είναι οι πολύ δυνατοί άνεμοι που επικρατούσαν μυστηριωδώς στην περιοχή αυτή και που ήταν ένα επιπρόσθετο φυσικό εμπόδιο για την εργασία τους. Πάντως… δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν πως όλα τα παραπάνω περί «Τριγώνου του Διαβόλου» στο Αιγαίο δεν ήταν παρά ένα τουρκικό «τρικ», ένα παιχνίδι δηλαδή παραπληροφόρησης, με άδηλους σκοπούς.
Και πως πραγματικός σκοπός των ερευνών δεν ήταν βέβαια η αρχαιολογική μελέτη, αλλά η αναζήτηση πετρελαίου. Βρέθηκε λοιπόν κοίτασμα πετρελαίου ή όχι; Δεν το γνωρίζουμε.
Όπως δεν γνωρίζουμε και τα σχέδια που έχουν οι Τούρκοι για πιθανές μελλοντικές έρευνες σε μια τόσο ευαίσθητη γεωπολιτικά περιοχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια: